Montering av teflontätning på en hydraulcylinderkolv

Kolvtätningens viktigaste uppgift i en hydraulcylinder är att hålla trycket uppe på båda sidor av kolven, samtidigt som den gör det möjligt för kolven att röra sig smidigt i cylindern.

De vanligaste typerna av kolvtätningar är U-cup-tätningar och kompakt­tätningar. Kompakttätningar och U-cup-tätningar av polyuretan är relativt enkla att montera, men det kan vara en knepigt att få teflon-U-cup-tätningar på plats utan att de skadas. På bilden nedan syns en teflontätning i förgrunden och polyuretantätningar i bakgrunden.

Varför används teflontätningar?

Fördelarna med teflontätningar är att de tål höga hastigheter och ger låg friktion. Ett bra exempel är rörelsen i kranens bomförlängningscylinder, där bommen måste röra sig snabbt men jämnt. Jämfört med tätningar av plast eller gummi är teflontätningar däremot något känsligare för vassa kanter och smuts.

Stretchning av teflontätningen

I det här skedet bör kolven och tätningens säte sitta fast på stången, så att kolven inte behöver dras åt igen efter att tätningen har monterats. Under teflontätningen placeras normalt först en O-ring, som monteras med ett rundat tätningsverktyg för att inte skada ytan i kolvens tätningsspår.

Teflontätningen ska stretchas försiktigt så att den kan monteras över stödringens spår. Detta görs med en montagekon eller en rundad mejsel, för att försiktigt rulla tätningen över de vassa kanterna. Det hjälper ofta att värma tätningen lite innan den sträcks ut.

När tätningen har sträckts till önskad storlek ska den monteras på plats utan dröjsmål. Tätningen drar sig ofta ihop sig lite efter att den har sträckts ut, så det är bra att arbeta på raskt vid det här steget.

Krympning av teflontätningen

Under monteringen kan teflontätningen lätt flisa eller spricka om den sitter för löst eller felaktigt, särskilt när kolvstång, kolv och styrenhet sätts in i cylinderröret. En lös teflontätning kan ofta luta lite i sitt spår, och då flisar delar av tätningen lätt av. Även vassa piggar eller kanter i cylinderns inre gängor kan orsaka repor i kolvtätningen, vilket så småningom gör att oljan börjar läcka över till fel sida av kolven. Därför är det viktigt att ta bort alla vassa kanter och se till att cylinderröret är korrekt bearbetat, så att allt fungerar som det ska.

Vid ”krympning” av teflontätningen används ett tätningsverktyg. Verktyget pressar tätningen varsamt och jämnt till rätt form utan att orsaka repor, genom att det lindas runt tätningen, tätningen centreras och eventuellt överskott rullas ut med verktygets rulle innan det spänns fast ordentligt med handtaget.

Tätningen får dra ihop sig i cirka 10–20 sekunder innan tätningsverktyget tas bort. Tätningsverktyg är mycket praktiska, eftersom de även kan användas för större kolvar. För större cylindermodeller är det bra att låta tätningen dra ihop sig ungefär en minut.

Därefter monteras stödringarna på kolven, kolven smörjs med hydraulolja och skjuts försiktigt in i cylinderröret över gängor och kanter.

Nästa steg är att montera tätningens säte, trycktesta cylindern och fästa den på plats. När cylindern tas i bruk är det bra att börja med att röra den långsamt fram och tillbaka, så att de nya tätningarna hinner smörjas ordentligt och inte riskerar att skadas mot en torr cylinderbana.

Förhoppningsvis gav tipsen dig hjälp med att montera teflontätningarna! Vill du ha fler praktiska råd, hjälp med installation eller skaffa ett eget tätningsverktyg, hör av dig!

Visa alla artiklar