Teflontiivisteen asentaminen hydraulisylinterin männälle

Hydraulisylinterin männäntiivisteen tärkein tehtävä on pitää paine männän molemmilla puolilla samalla mahdollistaen liikkeen sylinteriputken sisällä haluttuun sijaintiin.

Yleisimmät tiivistetyypit, joita männissä käytetään ovat uratiivisteet sekä kompaktitiivisteet. Kompaktitiivisteet ja polyuretaanista valmistetut uratiivisteet ovat suhteellisen helppoja laittaa paikalleen, mutta ongelmaksi muodostuu usein teflonisten uratiivisteiden asentaminen paikalleen ehjänä. Alapuolella olevassa kuvassa edustalla teflontiiviste ja taustalla polyuretaanitiivisteitä.

Miksi teflontiivisteitä käytetään?

Teflontiivisteiden hyötyjä ovat tiivisteen kestävyys kovissa liikenopeuksissa sekä vähäinen kitka. Hyvänä esimerkkinä voidaan mainita nosturin puomin jatkesylinterin liike, jossa puomi pitää pystyä liikkumaan rivakasti, mutta tasaisesti. Verrattuna muovi/kumiseoksiin teflontiiviste on kuitenkin hieman herkempi teräville särmille ja epäpuhtauksille. 

Teflontiivisteen venyttäminen

Tässä vaiheessa mäntä ja tiivistepesä on hyvä olla kiinnitettynä varrelle, jotta mäntää ei tarvitse kiristää enää tiivisteen asentamisen jälkeen. Teflontiivisteen alle tulee normaalisti ensin o-rengas, joka asennetaan paikalleen käyttämällä pyöristettyä tiivistetyökalua, jotta männän tiivisteuran pinta ei vaurioituisi.

Teflontiivistettä tulee venyttää varovasti, jotta tiiviste saadaan asennettua paikalleen tukirenkaan urien yli.
Tiivisteen venytyksessä käytetään venytyskartiota tai pyöristettyä meisseliä, jonka avulla tiiviste pyöräytetään terävien urien yli. Monesti tiivisteen lämmittäminen saattaa auttaa venytyksessä.

Kun tiiviste on saatu venytettyä haluttuun mittaansa, se tulee asentaa viipymättä paikalleen. Tiivisteellä on taipumus hieman vetäytyä takaisin venytetystä mitasta, joten tässä vaiheessa kannattaa edetä nopeasti.

Teflontiivisteen kutistaminen

Asennusvaiheessa tiiviste monesti lohkeaa työnnettäessä varsi+mäntä+ohjainpakettia putken sisälle, mikäli tiiviste on jäänyt venyttämisen jälkeen löysäksi. Löysällä oleva teflontiiviste pääsee usein hieman kallistumaan urassaan ja tällöin tiivisteestä lohkeaa herkästi osia pois. Myös terävät piikit tai kulmat putken sisäkierteessä voivat aiheuttaa männäntiivisteen naarmuja, joita pitkin öljy pääsee kulkeutumaan ennen pitkää männän väärälle puolelle. Tämän vuoksi kaikki terävät säröt pitää olla tasoiteltu ja putken koneistukset huolellisesti toteutettu.

Teflontiivisteen ”kutistamisessa” käytetään tiivistepantaa. Tiivistepannan avulla tiivistettä saadaan puristettua tasaisesti aiheuttamatta naarmuja tiivisteeseen. Tiivistepanta venytetään tiivisteen ympärille ja tiiviste kohdistetaan keskelle pantaa. Tiivistepannasta rullataan löysät pois käyttämällä pannan rullaa ja lopuksi kiristetään jämäkästi kahvasta.

Tiivisteen annetaan vetäytyä noin 10-20 sekuntia ennen pannan irrottamista.  Tiivistepanta on erittäin kätevä työkalu, joka venyy myös isojen mäntien ympärille. Suuremmissa sylinterimalleissa kannattaa tiivisteen antaa vetäytyä noin minuutin ajan.

Tämän jälkeen mäntään asennetaan tukirenkaat paikalleen, liukastetaan mäntä hydrauliöljyllä, työnnetään varovasti kierteiden ja kynnysten yli sylinteriputken sisälle.

Seuraavaksi on ohjelmassa sylinterin tiivistepesän kiinnittäminen, sylinterin koeponnistaminen ja kiinnittäminen paikalleen. Sylinterin käyttöönotossa kannattaa aloittaa sylinterin liikuttelu hitaasti liikuttelemalla edestakaisin, jotta uudet tiviisteet saavat tarpeeksi voitelua, eivätkä ”pala” liukuessaan kuivaa sylinteriputken pintaa vasten.

Toivottavasti vinkeistä oli apua teflontiivisteiden paikalleen asentamiseen. Mikäli kaipaat lisää vinkkejä, apua teflontiivisteiden asennukseen tai olet kiinnostunut hankkimaan tiivistepannan itsellesi, meiltä saat apua ja hydraulisylintereiden huoltoon tarkoitettuja työkaluja.

Näytä kaikki artikkelit

Phone

Vuorela:

017 265 7090