Mitä on sylinterivaurioiden taustalla

Rikkoutuneista sylintereistä voidaan monesti saada irti tietoa sylinterin käytöstä tarkastelemalla vaurioiden tyyppejä. Tässä blogitekstissä käymme läpi TOP-5 yleisimmät syyt sylinteririkkojen taustalla. Vaurioiden taustojen lisäksi kerromme erilaisia huoltoon ja käyttöön liittyviä kehityskohteita, jolla sylinterin käyttöikää voidaan pidentää.

1. Epäpuhtaudet sylinterin sisällä

Epäpuhtaudet sylintereiden sisällä alkavat aluksi kuluttamaan tiivisteitä ja tämä aiheuttaa monesti sisäisiä vuotoja. Sisäisen vuodon huomaa monesti siitä, että sylinteri ei pidä painetta ja lähtee laskeutumaan itsekseen. Mikäli tiivisteet kuluvat tarpeeksi, metallipinnat alkavat koskettaa toisiaan, jolloin sylinteriputkeen tai mäntään alkaa tulla naarmuja.

Monesti epäpuhtaudet tulevat sylinterin sisälle letkujen- ja/tai venttiilivaihtojen yhteydessä. Letkujen vaihdossa kannattaakin ehdottomasti pitää huolta, että letkut ja liittimet ovat mahdollisimman vähän aikaa suojaamattomina ja kaikki pinnat on puhdistettu irtopölystä ja hiekasta. Öljynpuhtauteen vaikuttavat myös öljyn suodattimet, jotka kannattaa vaihtaa säännöllisin välein.

2. Päätyä vasten ajetut sylinterit

Yksi säännöllisesti vastaantuleva vikatyyppi ovat päätyjä vasten ajetut sylinterit. Yleensä sylintereissä on vaimennus hidastamaan liikettä lähestyttäessä ääriasentoa, mutta osassa sylintereitä (riippuen valmistajasta) vaimennus puuttuu, jolloin sylinterin on suunniteltu käytettäväksi tietyllä käyttöalueella. Mikäli sylinteriä ajetaan päätyä vasten, koneen metallikomponentit (esimerkiksi puomin runko ja sylinterit) ovat erittäin kovilla ja sylinteristä voi alkaa paljastumaan erilaisia rasitukseen liittyviä väsymisvaurioita esimerkiksi männässä, ohjaimessa, päädyssä sekä varrensilmissä. Käytännössä ennaltaehkäisevänä toimena olisi käyttää konetta tarkoitetulla työalueella ja välttää pohjaamisia sylintereissä.

3. Koneenkäyttäjän käytönaikaiset viat

”Tekevälle sattuu”. Turvallisin tapa säilyttää kone kunnossa on olla tekemättä sillä mitään. Kovassa työssä koneelle sattuu vaurioita, joille ei yksinkertaisesti mahda mitään. Pitkää päivää tehdessä monesti myös virheet lisääntyvät ja sylinterit pysyy paremmin kunnossa sillä, että käy välillä happihypyllä myös koneen ulkopuolella, jolloin mieli on virkeä tekemään tarkkaa työtä huolella. Useimmiten vauriot ovat esimerkiksi kouran tai kauhan osuminen sylinterin varteen/putkeen lastia nostettaessa/käännettäessä. Mikäli joissain työvaiheessa esimerkiksi useammalla pisteellä toistuu sama vika eri kuljettajien toimesta, kannattaa kiinnittää huomiota saataisiinko esimerkiksi lastaustekniikalla karsittua sylintereiden vaurioita.

4. Turvarajojen ylitys

Koneen rakenteelliset osat (puomisto ja sylinterit) ovat mitoitettu laitevalmistajan toimesta kestämään tiettyjä voimia. Voimia säädetään/rajoitetaan yleensä säätöventtiileillä. Meille tulee aika ajoin vastaan sylintereitä koneista, joissa rajaventtiilit on ohitettu ja sylintereitä käytetään ns. ylipaineilla. Emme suosittele ohittamaan koneiden rajaventtiileitä. Ensinnäkin ohittaminen on työturvallisuuden puolelta riskitekijä ja toisekseen se ei ole järkevää sylintereiden kestävyyden kannalta. Kun painetasot nostetaan suunniteltua korkeammalle, esimerkiksi sylinterin hitsisaumat ovat todella kovilla.

5.  Laakereiden rasvauksen laiminlyönti

Kertauksena edelliseen blogitekstiin, erittäin tärkeänä huoltotoimenpiteenä on laakereiden säännöllinen rasvaus. Rasvauksella säästetään laakereita, laakeripesiä ja koko sylinteriä.

Oletko itse kohdannut edelläkuvattuja ongelmia? Vai jäikö sinua ehkä mietityttämään, mistä joku toistuva vika sylintereissäsi saattaisi johtua? Mikäli kyllä, ota yhteyttä, niin pohditaan yhdessä asiaa eteenpäin!

Näytä kaikki artikkelit

Phone

Hämeenlinna:

03 345 43 20

Vuorela:

017 265 7090