Hydraulisylintereiden tiivisteiden vaihtaminen on helpompaa oikeanlaisilla työkaluilla. Tässä tiivisteiden vaihdon lyhyt oppimäärä!
Hydraulisylinterin tiivisteiden vaihto alkaa näin: ensin on vuorossa vanhojen tiivisteiden purkaminen. Hydraulisylinterin tiivisteet sijaitsevat männässä ja tiivistepesässä.
Tiivistepesä
Ulkopinnalta yleensä löytyy ainakin o-rengas, joka estä öljyn valumisen tiivistepesän ja sylinterin välistä.
Sisäpinnalla on varrentiiviste, joka estää öljyn vuodot varren painepuolelta. Sisäpinnalla on myös ohjainnauhoja, jotka estävät varren osumisen tiivistepesään. Tämän lisäksi tiivistepesän suulla on pyyhkijä, jonka tarkoituksena on pitää varren mukana taivaltava irtolika poissa sylinteristä.
Mäntä
Sisäpinnalta yleensä löytyy o-rengas, joka tulee varren ja männän väliin. Ulkopinnalla männän tiivisteitä on hyvin erilaisia, mutta hyvin usein voidaan tehdä karkea jako kumi- tai muovitiivisteen sekä teflontiivisteen välillä. Suurimpana erona näissä on se, että teflontiiviste kestää suurempia liikenopeuksia.
Männän ohjainrenkaiden tarkoituksena on ohjata ja tukea mäntää niin, että se ei ota missään vaiheessa kosketukseen sylinterin kanssa. Tiivisteet otetaan pois varovasti käyttämällä pyöristettyä tiivistetyökalua. Erityisesti männäntiivisteen uraan tulevat terävät naarmut ja jäljet ovat tulevia vuotokohtia. Tämän jälkeen osat on hyvä puhdistaa, jotta irtolika ei joudu sylinterin sisälle.
Uusien tiivisteiden laittaminen paikoilleen
Katsotaan ensin, että uudet tiivisteet vastaavat edellisiä!
Tiivistepesä
Laitetaan tiivistepesään paikalleen o-renkaat käyttämällä pyöristettyä avainta. Varren tiivistettä paikalleen laitettaessa kannattaa huomioida, miten päin tiiviste laitetaan paikalleen. Usein tiivisteessä on painepuolelle tulevat siivekkeet, jotka painuvat öljypaineen vaikutuksesta vartta vasten tiivistäen paremmin. Ohjaimeen tuleva luovutin/pyyhkijä on hyvä naputella paikalleen siten, että se menee tasaisesti kehältä eikä jää kantamaan joltain kyljeltään. Yleensä ohjaimessa on vielä o-rengasta tukevia tukirenkaita, joten laitetaan nämä vielä paikoilleen.
Mäntä
Männän tiiviste laitetaan paikalleen venyttämällä tiiviste tukinauhojen urien yli. Tiiviste venytetään paikalleen käyttämällä tiivistekartiota tai pyöristettyä työkalua, ettei tule jälkiä. Mikäli kyseessä on teflontiiviste, täytyy tiiviste usein venyttää oikeaan mittaansa, että se menee paikalleen.
Tämän jälkeen laitetaan teflontiiviste nopeasti paikalleen, ettei se kutistu takaisin. Kun tiiviste on paikallaan, kutistetaan se oikeaan mittaansa käyttämällä tiivistepantaa ja supistusholkkia. Tiivisteen kutistamisella vältetään teflontiivisteen halkeamat siinä vaiheessa, kun mäntää asennetaan putken sisälle. Laitetaan männän tukirenkaat paikalleen