Hydraulisylinterin purkaminen

Hydraulisylinterin purkaminen tulee suorittaa asianmukaisia työkaluja käyttäen. Tässä lyhyt oppimäärämme turvalliseen sylinterin purkamiseen!

Hydraulisylinteriä purkaessa ykkössääntönä on: muista turvallisuus! Suojalasit ja turvakengät ovat vähimmäisvarusteet, jotka sinulla tulee olla yllä. Pidä myös huoli siitä, että sylinterissä ei ole minkäänlaista kuormaa, jotta öljyt eivät pääse sylinteristä purkuvaiheessa asentajan päälle.

Tarkastele ensin päällisin puolin näkyykö varressa tai sylinterissä selkeitä jälkiä. Jos mahdollista, aukaise öljyruuvit/tulpat jo tässä vaiheessa, jotta suurin osa öljystä saadaan valutettua ulos.

Laita sylinteri tukevasti kiinni penkkiin, jolloin sitä on helpompi käsitellä. Jos sylinteri on pidempi, kannattaa laittaa ohjaimen puolelle tuki alle.

Sylinterin purkaminen aloitetaan tarkastelemalla, millaisella mekanismilla sylinterin tiivistepesä/varrenohjain on kiinni sylinteriputkessa. Usein ohjain on kiinni lukkolangalla tai lukkoruuvilla, joissain tapauksissa myös liimalla.

Tämä kannattaa käydä läpi, jottei turhaan taistele kiinni jämähtäneen ohjaimen kanssa. Useasti tässä joudutaan käyttämään lämpöä hyväksi, mutta monesti auttaa, että naputtelee pajavasaralla sylinterin pinnasta (kierteen kohdalta), jolloin kierre lähtee aukeamaan helpommin.

Ohjaimen irrotuksessa kannattaa käyttää ehdottomasti siihen kuuluvia välineitä, joita ovat muun muassa:

  • Haka-avain
  • Otsareikäavain
  • Pajavasara
  • Astia jäteöljylle

Kun sylinterin ohjainta saadaan löysytettyä, alkaa sylinterista usein valumaan öljyä. Tämän vuoksi varmista aina, että sylinterin alla on astia, johon öljy pääsee valumaan.

Kun sylinterin ohjain irrotetaan, saadaan varsi, ohjain ja mäntä vedettyä pakettina ulos. Huomioi, että mikäli sylinterissä on vielä tässä vaiheessa sisällä öljyä, sitä usein valuu huomattavasti! Vartta liikuteltaessa edestakaisin kannattaa huomioida, että öljy saattaa purskahtaa ulos vauhdilla. Käsittelethän sylinteriä siis varoen.

Tämän jälkeen sylinterin putki voidaan ottaa irti. Tässä vaiheessa on hyvä tarkastaa, millaisessa kunnossa sylinteriputken sisäpinnat ovat. Käy taskulampun avulla putken pinnat tarkkaan läpi ja tunnustele myös sormella tuntuvatko pinnat sileiltä vai löytyykö sieltä lommoja.

Seuraavaksi sylinterin varsi laitetaan kiinni prässiin, jotta mäntä saadaan irti. Tässäkin vaiheessa tulee etsiä tarkasti, onko sylinterissä havaittavissa lukkoruuveja tms., jotka voisivat häiritä aukaisua. Lukkoruuvin vierus on usein napautettu merkkaajalla kiinni, joten se voidaan puhdistaa siitä esimerkiksi poranterällä pois.

Seuraavaksi kieritetään mäntä pois varrelta oikeilla pihdeillä/avaimella.

Tämän jälkeen tiivistepesä voidaan vetää pois samaa kautta ja irrottaa varsi penkistä.

Näytä kaikki artikkelit

Phone

Vuorela:

017 265 7090